hits

La muslimske kvinner definere sin egen islam

Hadia Tajik har giftet seg med en ikke-muslim mann, jeg har giftet meg med en ikke-muslimsk kvinne. Likevel er det Hadia som stadig blir avkrevd svar som om hun har begtt en kriminell handling. Det har hun ikke. Det at kvinner stilles andre krav enn menn, m vi menn, og muslimer, ta p alvor.

Vi lever i 2015 hvor migrasjonen er s kolossalt at bare lille Norge huser alle verdens religioner og kulturer. Da vil det uunngelige skje: Mennesker vil finne sammen over religise og etniske grenser. Det er naturloven. Det m vi finne oss i, og faktisk vre glad for.

Hadia kreves svar av flere. Hennes privatliv prves gjort til en offentlig sak. Det er en overtramp. Selv ikke Arbeiderpartiets nestleder skal utstille sitt privatliv til offentlige skue. Hun velger heller ikke g inn i debatten om sin tro. Det er klokt. Hun er en politiker, ikke en teolog. Det interessante er at ingen av de som krever svar fra Hadia om hennes tro, kan selv pberope seg teologisk kompetanse. Det morsomme er at den som har religionskompetanse i Norge, nemlig Kari Vogt, prves underkjent sin kompetanse.

Muslimer verden rundt prver definere sin islam i det 21. rhundre. Det er en kamp som pgr bde med ord og kanonkuler. Midtsten er den ene ytterligheten. Der bruker gale menn brutalitet p tolke og implementere sin islam.

P den andre siden prver muslimske kvinner definere sin stilling innen islam. Mange har tatt p seg hijab, mens bestemdrene dere kastet burka i sin tid. Andre velger gifte seg med menn som ikke er muslimer, men selv beholder sin muslimske identitet oppe. Vi er lei av narrespillet om at alle andre enn individet selv definerer om noen er muslim eller ikke. Troen er en sak mellom individet og skaperen. Det viktigste er individet selv. Det sier ogs Koranen: Ingen str ansvarlig for andres handlinger. Den slr fast at en har frihet til velge, for s st til ansvar for egne handleringer. Det er det det hele dreier seg om.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar