hits

Hvor lenge skal hevn og vold herje?

Enda en mann tilknyttet en mosk er utsatt for vold. Han er styreleder i samme mosk hvis imam ble angrerepet i fjor. Politiet mener at volden er ikke tilfeldig. De kobler disse to voldsepisodene sammen.



Det er ikke en hvilken som helst mosk, men heller Nord Europas strste mosk. Moskeen har spilt en sentral rolle som medspiller og partner for viktige offentlige instanser i tidsaktuelle samfunnsdebatter, slik som forebygging av radikalisering, tvangsekteskap osv. Nr statsrder, politiet, Kirken, eller det offentlige Norge sker kontakt mot det organiserte muslimske fellesskapet i Norge og Oslo, er det gjerne denne moskeen som oppskes slik davrende utenriksminister Jonas Gahr Stre gjorde i august 2007.

Samtidig har moskeen vrt en arena for konflikt og krangel i mer enn 30 r. Allerede p 1980-tallet ble tilhrerne delt i minst to grupper. De beskyldte hverandre for misbruk av moskeen midler. Slssing og krangel forekom ofte. Politiet ble involvert, og saken endte opp i retten. Det er ingen teologisk uenighet som ligger bak konfliktene.

Angrepet p imam Nemat Ali Shah i fjor og styreleder Ghulam Sarwar en uke siden er en forlengelse av denne triste historien. Det er gjerne nye personer og allianser, men konflikten og kulturen er den samme. Det er bekymringsfullt all den tid muslimer i Norge str overfor store samfunnsutfordringer.

Fravr av kompromiss
Et vedvarende og stort problem i de muslimske miljene er fravr av kompromissking. Her skal man vinne eller tape alt. Hevn str sentralt. Dette er en tradisjon som har hindret utvikling i mange muslimske land. Denne tradisjonen har muslimene tatt med seg til Norge. Det skuffende er at selv 50 rs botid i et samfunn som har gtt vekk fra hevn og heller brukt kompromissets kunst til utvikle samfunnet, ikke ser ut til pvirke enkelte, men innflytelsesrike, aktrer i de muslimske miljene. Vi slser kreftene p konflikter som kunne blitt lst, ikke enkelt, men likevel, med gi og ta etter samtaler eller ved hjelp av rettsinstanser. Etter snart 50 t i Norge br muslimer forst at konfliktlsning i et moderne rettssamfunn br skje ved hjelp av samtaler og innenfor lovens rammer, og ikke med vold.

Arv til neste generasjon
Fortsatt konflikt pvirker ikke bare vr evne til lse de store samtidsutfordringer, men det viser ogs hvordan morgensdagens generasjoner oppdras med tanke p konfliktlsningsmekanismer. Hevn og indrejustis viderefres som konfliktlsningsmekanismer. Alt eller ingenting kan ikke overleveres til nestegnerasjonen som konfliktlsningsmekanisme. En fortsatt hevn og alt eller ingenting-tankegang pvirker da alle deler av livet dersom man velger den. Konflikter innad i familien, innad i trossamfunnet, p idrettsbanen, p jobben, i samfunnet generelt og i verden lses da med samme steile holdningen. Denne holdningen sender ogs signaler til storsamfunnet om hvordan vi vil leve sammen og lse eventuelle konflikter med det. Det har ikke muslimer rd til lenger.

Oslo, 23.07.15

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar