hits

re som tar liv!

Hun er vever, enke, sint og offer for et begrep som kalles for re. Det er et menneskesyn som har tatt livet av hennes unge ektemann. Han ble bare 25 r.

Men hva er re? Det er jo mennesker som tar livet, ikke begreper, ikke tradisjoner. Det er en far og en mor som n str tiltalt for ha bestilt et drap p sin egen svigersnn. Det er en onkel som har tilsttt for ha arrangert et drap p en ung mann hvis eneste forbrytelse var elske og ekte en ung jente som ville ha han, og bare han. Er det en forbrytelse stor nok til at han skulle bli torturert til dde? Er det en forbrytelse stor nok til at ogs hans bror og far mtte bte med livet?



Og hva er denne unge damen sin forbrytelse for fortjene at hennes kjrlighet og ektemann ble brutalt revet vekk fra henne? Av hennes egen foreldre, hvis de blir funnet skyldige? Hvorfor er hun straffet med bli skjvet ut av sin egen familien, sitt nettverk og n m leve et anonymt liv i en anonymisert leilighet lang, lang tid i fremover?

Drapet p denne unge mannen og den svrt triste historien til denne unge damen reiser minst tre viktige sprsml: Hva galt har hun gjort? Hvorfor er re s forbannet strre enn livet? Hvordan lses konflikter i det norskpakistanske miljet?

Hva halt har hun gjort?
Det har aldri vrt ulovlig for voksne mennesker gifte seg med den de elsker. Tvert imot. Det er en rett ogs innen islam, hvis religionen frst skal blandes opp i dette. Det er heller ondsinnede tradisjoner og ondsinnede mennesker som hindrer unge mennesker i realisere sine liv og leve ut sine drmmer. Det er tradisjoner som tar liv. Etter femti r siden den frste pakistaneren kom til Norge, og n nr tredjegenerasjonen n vokser opp i Norge, er det p tide at tradisjoner som tar liv avlives!

Hvorfor er re helligere enn livet?
Og hvilken re ligger i ta liv? Det er ingen re brutalisere en hel ung generasjon. Det er ikke frste gang mennesker har mttet bte med livet fordi noen tar egne selvstendige valg. Ogs i 2006 ble tre mennesker, alle unge kvinner, drept av sin egen bror i Oslo. Der l igjen re bak ugjerningen, dog det ble bestridet. I dag ligger en hel storfamilie ned og lider under tap av familiemedlemmer bare fordi noen mente at en ung kvinne ikke skulle ta egne selvstendige valg. I dag str tre mennesker - en far, en mor og en onkel - tiltalt for ha planlagt drap p medmennesker. Minst n er p rmmen. ren har kostet ufattelig mye smerte. Det er ingen re i det.

Hvordan lses konflikter i det norskpakistanske miljet?
Konflikter og uenigheter en en del av livet. De m hndteres. Denne hndteringen kan vre drepe de man er uenig med, men det kan ogs vre forbli saklig uenig og vre enig om det. Det sier seg selv at vi ikke kan velge drepe folk vi er uenig med, men uansett hvor horribel og uforstelig denne lsningen er, m vi erkjenne at denne lsningen brukes. Den m vi fordmme og ta avstand fra.

Den unge kvinnen sa i retten at det finnes folk i det norskpakistanske milj som mener at jeg fortjener det jeg har vrt utsatt for. Det er ingen grunn til betvile hverken pstanden eller holdningene hun fremhever. I enkelte deler av den norskpakistanske gruppen i Norge er det dessverre slik. Norskpakistanere har kommet langt i ryste vekk ukulturen som enkelte av dem dessverre hadde med seg da de kom fra Pakistan. Likevel m det innrmmes at veien er lang til vi kan si at vi lever opptil det et sivilisert samfunn krever av oss som medborgere. Vi kan gjerne startet med innrmme vr yngre generasjon de rettighetene som de har ftt tildelt i norsk lov.

Akhtar Chaudhry
Oslo, 02.09.2015

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar