Identitetstyveri på hjemmebane

Tirsdag morgen våknet jeg av telefoner, SMS'er og Messenger-meldinger om at mine venner hadde mottatt en e-post fra «meg». I Eposten stod det at jeg hadde mistet passet, pengene or mobilen i Newcastle, og trengte 1500 britiske pund, raskt!


Bilde av eposten mange av mine venner fikk på torsdag morgen.

De aller fleste skjønte med en gang at dette var en svindel, men én gikk i fella. Han er min nærmeste venn; En våken, erfaren og svært klok mann. Kombinasjon av tillitsforholdet oss imellom, hans travle hverdag og en svært troverdig og profesjonelt forfattet e-post gjorde at han sendte 1500 pund før han gikk i et møte hvor han skulle slå av sin telefon for flere timer. Han ville bare ikke «la vennen sin sitte i Newcastle uten penger til kaffe», som han fortalte meg senere. Men etter at han sendte penger, og før han gikk i møtet, kommuniserte han med «meg» flere ganger på e-post og fikk svar på korrekt norsk. Som min venn sa: «Han ordla seg nettopp som deg». Han ble blant annet bedt om å sende en kopi av pengeoverføringskvitteringen. Minst tre andre kommuniserte med svindleren som svarte på feilfri norsk.

Det var etter at min venn kom ut av møtet at han hadde anledning til å ringe meg. Med en gang svindlet ble avslørt, kjørte han til nærmeste Western Union-kontor for å stoppe pengeoverføringen. Da hadde det gått flere timer siden han sendte penger, men flaksen skulle gjøre at pengene ikke var hevet av svindleren. Han fikk pengene sine tilbake, minus et gebyr på om lag kr. 900. Han slapp billig unna. Damen i luken sa at det er en til to lignende saker på hennes kontor hver dag. Det er skremmende. 

En annen var også i ferd med å sende penger, men ringte min kone like før hun gikk til banken, for å sjekke sannhetsgehalten i eposten. Slik ble hun reddet.

Det har vært noen uvirkelige og skumle timer. Svindleren hacket min konto og sendte svindel-posten til samtlige kontakter. Han videreførte alle e-poster som ble sendt til min konto til seg. I tillegg opprettet han minst to falske epostkonti i mitt navn.

Min sønn har hjulpet meg med å rydde opp i dette og fortalte meg at kontoen ble hacket flere døgn før første e-post ble sendt ut. Innloggingen skjedde fra Lagos i Nigeria. Min sønn er overrasket over at jeg aldri fikk en melding om at noen har logget inn på min epostkonto fra Nigeria. Svindleren endret også telefonnummeret Google kunne nå meg på. Alt var svært godt gjennomført.

Det er første gang jeg er blitt utsatt for identitetstyveri. Jeg har lært at e-postsystemer er ikke sikre, at man må skifte passord oftere, at man bør ha flere lag av sikkerhet rundt epostkonti, at man ikke bør sende sensitive opplysninger vis e-post, og at det er nesten ingenting du kan gjøre når uhellet først er ute.

Jeg har oppsøkt politiet og saken vil bli anmeldt, selv om, slik jeg forstod i en samtale med politiet, det er svært lite politiet kan gjøre.

 

Oslo, 10.09.2015

hits