hits

Identitetstyveri p hjemmebane

Tirsdag morgen vknet jeg av telefoner, SMS'er og Messenger-meldinger om at mine venner hadde mottatt en e-post fra meg. I Eposten stod det at jeg hadde mistet passet, pengene or mobilen i Newcastle, og trengte 1500 britiske pund, raskt!


Bilde av eposten mange av mine venner fikk p torsdag morgen.

De aller fleste skjnte med en gang at dette var en svindel, men n gikk i fella. Han er min nrmeste venn; En vken, erfaren og svrt klok mann. Kombinasjon av tillitsforholdet oss imellom, hans travle hverdag og en svrt troverdig og profesjonelt forfattet e-post gjorde at han sendte 1500 pund fr han gikk i et mte hvor han skulle sl av sin telefon for flere timer. Han ville bare ikke la vennen sin sitte i Newcastle uten penger til kaffe, som han fortalte meg senere. Men etter at han sendte penger, og fr han gikk i mtet, kommuniserte han med meg flere ganger p e-post og fikk svar p korrekt norsk. Som min venn sa: Han ordla seg nettopp som deg. Han ble blant annet bedt om sende en kopi av pengeoverfringskvitteringen. Minst tre andre kommuniserte med svindleren som svarte p feilfri norsk.

Det var etter at min venn kom ut av mtet at han hadde anledning til ringe meg. Med en gang svindlet ble avslrt, kjrte han til nrmeste Western Union-kontor for stoppe pengeoverfringen. Da hadde det gtt flere timer siden han sendte penger, men flaksen skulle gjre at pengene ikke var hevet av svindleren. Han fikk pengene sine tilbake, minus et gebyr p om lag kr. 900. Han slapp billig unna. Damen i luken sa at det er en tilto lignende saker p hennes kontor hver dag. Det er skremmende.

En annen var ogs i ferd med sende penger, men ringte min kone like fr hun gikk til banken, for sjekke sannhetsgehalten i eposten. Slik ble hun reddet.

Det har vrt noen uvirkelige og skumle timer. Svindleren hacket min konto og sendte svindel-posten til samtlige kontakter. Han viderefrte alle e-poster som ble sendt til min konto til seg. I tillegg opprettet han minst to falske epostkonti i mitt navn.

Min snn har hjulpet meg med rydde opp i dette og fortalte meg at kontoen ble hacket flere dgn fr frste e-post ble sendt ut. Innloggingen skjedde fra Lagos i Nigeria. Min snn er overrasket over at jeg aldri fikk en melding om at noen har logget inn p min epostkonto fra Nigeria. Svindleren endret ogs telefonnummeret Google kunne n meg p. Alt var svrt godt gjennomfrt.

Det er frste gang jeg er blitt utsatt for identitetstyveri. Jeg har lrt at e-postsystemer er ikke sikre, at man m skifte passord oftere, at man br ha flere lag av sikkerhet rundt epostkonti, at man ikke br sende sensitive opplysninger vis e-post, og at det er nesten ingenting du kan gjre nr uhellet frst er ute.

Jeg har oppskt politiet og saken vil bli anmeldt, selv om, slik jeg forstod i en samtale med politiet, det er svrt lite politiet kan gjre.

Oslo, 10.09.2015

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar