hits

5-punkts kriseplan for Islamsk rd Norge

Under lupen
Det blser hardt rundt Islamsk rd Norge (IRN). Bde kulturministeren og innvandrings- og integrasjonsministeren har ytret bekymring over utviklingen i IRN. De har ikke en gang forskt tilslre at de ikke har tillit til Kebba Secka som leder av IRN. Samarbeidsutvalget for tros- og livssynsorganisasjoner (STL) er bekymret over hvordan dialogen med IRN skal kunne ivaretas fremover. To av IRNs tre representanter til STL mtte ikke i STLs siste mte. Nyhetssjef i Vrt Land, Trygve W. Jordheim, fremmer flengende kritikk p vegne av journaliststanden mot mten IRNs generalsekretr har skjttet sin jobb.

IRN har en viktig posisjon i samfunnet. IRN representerer en hndfull menigheter, men samfunnet og systemet har forholdt seg til IRN som om de representerte alle norske muslimer. Enkelte vil hevde at samfunnet og systemet har vrt unaturlig omsorgsfulle og imtekommende overfor en IRN som i perioder har gjort en god jobb, men i perioder har vrt ineffektiv, lite proaktiv og lite tilgjengelig. Bakgrunnen for denne rausheten er at systemet trenger en samarbeidspartner med opphav i og tillit fra norske muslimske miljer. Her begynner det imidlertid rakne.



Bildet er lnt av INRs twitterkonto

Mangler tillit og respekt
Kebba Secka eller Zahid Mukhtar, som utgjre flertallet i interimsstyret, mangler tillit som m sies vre ndvendig for kunne representere IRN overfor samfunnet. De vil ikke bli tatt p alvor hverken av samarbeidspartnere eller regjeringen. Generalsekretren oppleves allerede som en mann som det er vanskelig ha dialog med.

Den interne jobben interimsstyret er satt til gjre kan heller ikke gjres av interimsstyret. Bde Secka og Mukhtar var en del av flertallet som stemte for avvise det avgtte styres beslutning om avskjedige generalsekretren. Deres habilitet med tanke p utrede hvorvidt generalsekretren har skjttet sin jobb p en god mte eller ikke, er dermed tvilsomt. I tillegg skal Mukhtar vre en nr venn av Afsar. Rdet som er det verste organet mellom rsmtene, har ikke en leder. Dermed mangler man en balanserende og kontrollene kraft i organisasjonen. IRN befinner seg derfor i en limbo.

5-punkts kriseplan for IRN
IRN m handle n. Her er forsalg til en kriseplan:

  • Interimsstyret erstattes med et nytt uhildet interimsstyret som nyter respekt i alle leiere. Det nye interimsstyret selv tar seg av dialog med omverdenen inntil et nytt styret er valgt. Talspersonsrollen m tas av en eller flere i dette styret.
  • En uavhengig komit med medlemmer som nyter tillit og respekt, bde blant muslimer og storsamfunnet, utnevnes med det som mandat finne ut av hvorvidt forrige styrets beslutning om avsette generalsekretren var korrekt. Komiteen m ha bred kompetanse og erfaring innen politikk, samfunn, juss og kommunikasjon.
  • Komiteen m fremlegge sin rapport og anbefalinger senest innen to mneder.
  • Generalsekretren tar en pause frem til komiteen legger frem sin rapport.
  • Nytt styre velges senest innen september

Dyptgende reformasjon er overmoden
Det nye styre m sin tur nedsette en komit som gr i gjennom hele strukturen og kulturen i IRN. Tiden er overmoden for en dyptgende reformasjon av hele opplegget.  Her m man se p mandatet til IRN og hvordan IRN skal formes, finansieres og kontrolleres.

Dersom IRN skal kunne gjenopprette sin tillit i samfunnet og gjre en jobb p vegne av samfunnet, m det vises handlekraft og fremsynthet - n!

Les ogs: Vil ha reformasjon av Islamsk rd

Les ogs: Islamsk rd trenger en fremoverlent ledelse

Akhtar Chaudhry

Oslo, 16.06.16

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar