hits

Privatskoler kan hindre integrasjonen!

Skolen er den eneste arena hvor alle nordmenn av alle raser, farger, kulturer, livssyn og religion og klasser mtes. Skolen kan - og absolutt m - derfor gjres til et fellesarena hvor vre barn treffes, lenge fr de er pfrt og overlevert voksnes fordommer. I samfunn som har organisert sitt skolesystem langs religise eller konomiske linjer og grenser, kan vi se med all tydelighet hvor galt et slikt skille kan vre. Hvis barn av muslimsk bakgrunn, hindu bakgrunn, kristen bakgrunn eller humanetisk bakgrunn skal g p hver sin skole, hvor skal de lre om hverandre? Hvor skal de lre hndtere leve sammen i et samfunn hvor vi fortsatt skal vre muslimer, kristne, hinduer, humanetikere osv.? Kun en fellesskole kan gi dem anledning til lre hvor forskjellige og like de er. Fellesskolen kan vre en unik arena for oppdra dem til finne gode relasjoner seg imellom. Derfor har SV alltid vrt restriktive hva gjelder skoler som skiller barn basert p hvilken religion de hrer til.

Chalk drawing on a blackboard
Licensed from: Bildehagen / yayimages.com


Norsk ungdom, srlig med muslimsk bakgrunn, er under sterkt press fra fanatiske krefter utenfra. Disse kreftene sitter utenfor Europa, men har sine agenter i det europeiske fellesskap. De har klart lure en god del europeisk - og norsk ungdom - til innta en ekstrem muslimsk identitet. Disse ungdommene har tatt avstand fra sin verdimessige europeiske identitet hvor ytringsfriheten og respekt for annerledestroende er sentralt. Min pstand vil vre at fellesskolen har bidratt til at det likevel ikke har vrt flere enn de som dessverre har latt seg verve til ekstremismen, enten med ord eller med handlinger.

Fellesskolen bidrar til sosial mobilisering. Her kan barn og ungdom som kommer fra enkle kr, fr anledning til utnytte sitt fulle potensialet. Det betyr at mulighetene for lykkes i arbeidslivet og andre positive samfunnsarenaer styrkes. Det lykkes p positive arenaer er en vaksine mot la seg pvirkes av ekstreme ideer.

Fellesskolen gir ogs anledning til mte de andre. Det er her man lrer om hvem mennesker utenfor din egen religise identitet er. Hva de str for, hvordan de er i hverdagen, hvor du er annerledes enn dem, og hvordan du skal hndtere denne annerledesheten uten at du tar avstand fra dem. Her lrer ungdommer hvordan de skal gjre sine egne erfaringene til en positiv kompetanse. Dette hindrer igjen tilbyelighet til la seg rekruttere til grupperinger som dyrker forskjellene og gjr dem til en farlig redskap.

Min pstand er at hadde vi alle gtt p hver vr skole basert p tro hadde rekrutteringen til ekstreme miljer vrt langt strre en det har vrt s langt. Derfor mener jeg at vi m styrke fellesskolen som en felles arena for alle barn som vokser opp i Norge og skal leve sammen, uavhengig av tro!

Akhtar Chaudhry

Stord, 01. juli, 2017

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar